Ne, ne, můj hliníku, tebe válce nedám!

13.12.2022 12:13

Ne, ne, můj hliníku, tebe válce nedám!

Každý je nějak ujetý. Někdo věří v to, že Všehomíra řídí stařík v bílé říze na kolena, co si zapisuje do velké knihy, kde má stránku pro každého, každému, co dal a co má dáti. A takový uvědomělý sledovanec, aby se svému sledovateli zavděčil, odchází do chrámu toho páně a tam získává kladné body recitací manter a prostocviky, které spočívají v kleku na kolena, hlubokých předklonů a všelijakých kmitů pažemi.

Já věřím v Matku Přírodu a její zákony a tak sbírám a třídím odpad a odevzdávám vytříděné druhotné suroviny k dalšímu zpracování. Ujíždím hlavně na hliníku. A tak, co se výše uvedení modlí, já rozjímám při olupování hliníkové folie z lékových blistrů, nebo shromažďuji alobaly ze sýrů, nebo z tetrapakových krabic. Já vím, že je to ujeté, ale jednak ten odpad třídím a dávám k recyklaci i efektivněji a dále mi to nimrání se s margináliemi poskytuje pocit jakéhosi sebeobětování myšlence záchrany přírody.

Ale abych byl upřímný, není to zase tak neefektivní. Tímhle nimravým způsobem „olupováním hliníkové folie z lékových blistrů“ nasbírám ročně tak okolo dvou kilogramů hliníku, což, kdyby to dělal každý, je už pořádná hromada hliníku.

Výroba hliníku z rudy je energeticky náročná a ekologicky zatěžující vznikem jedovatého a těžko likvidovatelného „červeného kalu“, kterého při výrobě vzniká zhruba trojnásobné množství, než hliníku. Proto je sběr hliníku a zvláště ve formě, která by se jinak běžně zratila mimo oběh, velmi užitečný. Alespoň pro mne a tak to chápu a tak to dělám.

Teď ale mám problém. Mám doma možná tak přes kilo nasbíraného odpadu z hliníkových folií, pěkně nalisovaných do hliníkových plechovek od nápojů do formy kompaktních koulí a už bych je mohl odnést do sběrny. Ale neodnesu. Počkám, až skončí válka na Ukrajině. Vím, že hliník je strategický kov a je potřebný a využitelný ke zbrojní výrobě. A já svůj hliník nesbíral proto, aby se z něj vyrobily zbraně, či byl použitý na výrobu munice, nebo jakéhokoli jiného válečného artiklu.

Vím, že je to poněkud naivní, že hliník rád prodá někdo jiný, ale já v tomto chci být nekompromisní. Prostě s touto válkou a s jejím pokračováním nesouhlasím a proto ji nebudu podporovat, byť trochu donkichotsky naivně, ani těmi dvěma kily hliníku. Nechci, aby mnou nasbíraný hliník, pro jehož sběr mne motivovala snaha chránit Matku Přírodu a život v ní, sloužil k zabíjení a mrzačení lidí a obrovskému ničení životního prostředí. Takže to je to málo, co mohu proti této válce a těm, co do ní buntují, udělat.

Každý, kdo považuje tuto válku za velmi tragickou a nešťastnou, by měl pro její zastavení udělat, co je v jeho silách. Říci rozhodné „NE!“ všem válečným štváčům, ať stojí na kterékoli straně.

Prostě svůj „hliník“ do války nedat. Protože dnes pošleme do války hliník a příště už tam už pošlou naše děti. A zde bych rád upozornil na článek blogera vidláka na blogu „Vidlákovy kydy“ s názvem „Ne, své syny vám nedám“. https://www.vidlakovykydy.cz/clanky/ne-sve-syny-vam-nedam

Zdraví a přeje zdraví

Jirka B.

 

 

Diskusní téma: Ne, ne, můj hliníku, tebe válce nedám!

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek