Máme hezký podzim

21.10.2019 12:05

Máme hezký podzim.

Na úvod dnešního „Pelé mele“ si pochválím letošní podzim. Takové prodloužené indiándké léto bez Indiánů. (Ježíš Maria, nedopustil jsem se tou první větou nějaké xenofobní nekorektnosti?)

Prvním tématem pelemelení bude slovo do vlastních řad. Opravdu postrádám diskuzi k mým blogům. Jednak by mi diskuze usnadnila psaní, což by byl také profit pro oněch cca 600 čtenářů pravidelně čtoucích mé články, jednak by to bylo i obohacením přínosu těchto článků. Diskuze, coby střetávání názorů, je důležitá nejen k poznání a vzdělávání, ale bystří schopnosti myšlení a komunikace mezi lidmi. Já jdu se svými názory na trh, šest set jedinců své názory tají. Bojí se konfrontace? Ale „železo železem se ostří“. A bez ostření se tupne. Mně absence diskuze chybí a rád bych znal a mohl disputovat s názory ostatních. Rozhodně bych jiné názory nemazal, tak jak to činí slabí v úsudku.

Dalším tématem dnešního „Pelé mele“ je parcelování lánů. Dříve se lány zcelovaly, nyní se rozdělují tak, aby byly menší, než 30 hektarů. Příčina direktivy je v ekologii. Monokultury, splavování ornice atd. Já stále věřím ve zdravý selský rozum, který sedlákovi řekne, kde meze rozorat a kde meze navršit. Sedlák by měl vědět, co a jak, jak hospodařit, aby si zajistil dlouhodobě optimální produkci. Ale asi je málo sedláků a hodně úředníků.

Rozbíhá se kampaň pro příští prezidentské volby. Už jsem slyšel dobroserskou adoraci generála Petra Pavla. Prý má na preezidenta kvalifikaci. Prý umí zabít člověka holou rukou, což se bude líbit chlapům, má prímovně zastřižený švihácký knírek, což se bude líbit ženám a měl funkci v NATO, což se bude líbit americké ambasádě.

Mě se líbit nebude. Nelíbil se mi prezident za divadlo, nelíbí se mi ani prezident za/biják. Hlavně se mi nelíbí jeho kariera komunistického podporučíka, který se cvičil na boj s americkými imperialisty a na věrnost pracujícímu lidu vedenému KSČ i přísahal. Kdo jednou zradil přísahu, ten jí klidně zradí i podruhé, potřetá, počtvrté.

Osobně jsem absolvoval základní vojenskou službu za normalizačního socíku. Přísahu jsem sice jakoby skládal, ale nepodepsal, neb mne v období přísahy odvezli na marodku do jiných kasáren a někdo přísahu, jak jsem později zjistil, podepsal za mne. A o takových komunistických podporučíčcích tenkrát koloval vtip: Jaký je rozdíl mezi podporučíkem a kometou? Kometa je hvězda s ocasem, podporučík ocas s hvězdou.

No a na závěr dnešního „Pelé mele“ snad čtenáře potěším uměleckým zážitkem, kterým bych chtěl udělat tečku za úmrtím Karla Gotta.

Mám rád „školní“ muzikál „Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť“ od A.L.Webera a T. Riceho. U mne bojuje o prvenství s Jesus Christ Superstar. A onehdá jsem jel v noci autem a z rádia se ozvala krása. Karel Gott a píseň „Každý má svůj sen“. No, posuďte sami: youtu.be/rgTCLbeV6AE

A to je dnešní „Pelé mele“ celé.

Jirka B.

 

 

 

Diskusní téma: Máme hezký podzim

Generál Pavel

Jarka Jarvis | 21.10.2019

Každý, kdo se chtěl stát profesionálním vojákem, se musel přizpůsobit době, jinak by Československo nemělo armádu. Ostatně, to přizpůsobení platilo pro většinu z těch, co chtěli pracovat ve svém oboru, nebo provozovat své umění (jako typický příklad uvedu Karla Gotta a Martu Kubišovou). A proč by nemohl být generál Pavel prezidentem, když k tomu má předpoklady? Prezidenty s vojenskou minulostí měly nejenom USA (jako příklad uvedu pouze generála Eisenhowera), a Rusko (podplukovník Putin). Ovšem kdo z těch tří je největší zabiják, bych se neodvážila ani hádat.

Re: Generál Pavel

Jirka B. | 22.10.2019

Děkuji za příspěvek,se kterým ovšem nemohu tentokrát souhlasit. Ano, pro život v minulém režimu se musel člověk přizpůsobit. Ale jde o míru přizpůsobení. Hranice slušnosti šla tam, kde na jedné straně se jednalo o nutnou koexistenci a na druhé straně o kolaboraci nad míru nutnou z důvodu víry v režim, tedy hloupost, či naivitu, nebo ze strachu, či z prospěchu. Pro vojenské řemeslo tedy byly důvody buď bránit komunismus z přesvědčení(hloupost, či naivita), strach snad přicházel v úvahu v případě odmítnutí základní vojenské služby, zato prospěch mohl být z důvodu touhy po lehkém životě (nepočítalo se, že by byla válka a dústojníci byli dobře sociálně zabezpečeni), touha po moci vyplývající z hodnosti a postavení, nebo touha po násilí a krvi.
Takže ani víra v komunismus, ani povalečství, ani touha po moci, ani zvrácená touha po násilí a krvi pro mne není správná kvalifikace a morální předpoklad po funkci prezidenta. Zvláště, když vojenská a zvláště důstojnická kariera byla vázána na jistý druh slibu, tedy přísahu, což pro mne značí určitý zásadní morální závazek. Kdo přísahá, aby přísahu v zápětí porušil, je pro mne člověk beze cti. Kdo jednou zradil, vždycky zradí. Ubi bene, ibi patria. A to je něco, co netoleruji. A že by šlo u gen. Pavla o metamorfozu z Šavla na Pavla, tak tomu taky nevěřím.

Re: Re: Generál Pavel

Jarka Jarvis | 22.10.2019

Zdá se mi, že klíčovým slovem je tady přísaha a její porušení. Generála Pavla neznám, proč se dal k vojákům nevím, a to, na co tehdy přísahal, dnes už neexistuje. Ne všichni, kdo přísahali věrnost komunistické straně a Sovětskému svazu, jsou špatní lidé, a mne by spíš zajímalo, jaký to je člověk. Protože Šavel není ani Havel, ani Pavel, a ne všecko je vždy černobílé.

Re: Re: Re: Generál Pavel

Jirka B. | 23.10.2019

Klíčovým slovem není jen ta přísaha, ale i ta slova, která jsem napsal před tím.
Ano, samozřejmě byli lidé, kteří "přísahali". Někteří " přísahali" více, dokonce více, než bylo nutné. A generála Pavla s jeho komunistickou minulostí za ně považuji. a takoví, pokud pochopili své pochybení, by měli vzít v potaz svůj díl na oné době a snažit se to odčinit jinak, než se zase cpát do vedoucích funkcí. Ne "držet prst na tepu doby" za každého režimu jako jeho VIP. Prostě lidé jako gen.Pavel pro mne nejsou lidskými vzory. Nenechám se obalamutit elegantně zastřiženým knírkem a drzým čelem. Můj kandidát to rozhodně nebude, mně svými lidskými kvalitami neimponuje.

Přidat nový příspěvek