Když legendy odcházejí

02.03.2020 20:15

Když legendy odcházejí

Včera zemřel pár dní před svými 78. narozeninami hudebník, kreslíř a tramp Jan Vyčítal.

Ráno jsem tu zprávu zaznamenal a vzal ji na vědomí.

Potom jsem začal přemýšlet, jak dlouho o něm vím. A vyšlo mi to nejméně na 55 let. Zapamatoval jsem si ho z počátku Greenhornů někdy v roce 1965, ačkoli v takřka beatles-rollingstonovském rozdělení společnosti na příznivce Rangers vs. příznivce Greenhorns jsem stál na straně Rangers.

Jana Vyčítala jsem znal proto, že byl Pankráčák a scházel se někdy v roce 1966, 1967 s dvěma dívkami z mého sousedství, s jednou z vedlejšího domu a jednou z vedlejší ulice. Dokonce jsem si dnes po více, než půl století vybavil jejich jména. Ježto obě byly také od kumštu, nevím, zda se scházel soukromě, či pracovně.

Pak jsem si vybavil, že naposled jsem ho potkal jak šel s partou trampů před pár lety ve Svatém Janu pod Skalou.

No a mezi tím jsem se bavil jeho muzikou a jeho kreslenými vtipy.

A jak jsem tak vzpomínal a poslouchal písničky jeho i ostatních Greenhornů, vybavovaly se mi zážitky z mládí s těmito písničkami svázané. Vybavovaly se mi čundry po horách, řekách, lesích i jeskyních, Silvestry a víkendy po chatách, lyžařské zájezdy, či obyčejná sešlí s kamarádkami a kamarády po bytech a hospodách, kytary, plápolající ohně, jídlo, pití, dobré živobytí. A party jalůvek a býčků, se kterými jsem vyrostl na stejných pastvinách.

A tak jsem si uvědomil, že tam vždycky byl přítomen i Jan Vyčítal, i když ne osobně, ale prostřednictvím svých písniček.

Prostě byl taková legenda naší generace, i když jaksi v zastoupení. A dnes již jen in memoriam.

www.youtube.com/watch?v=Q1idI5h5EmE

Jirka B.

 

Diskusní téma: Když legendy odcházejí

A další z nich

Jirka B. | 06.03.2020

A o pár dnů později 4.3. zemřela další legenda. Tentokrát recitátor, moderátor, organizátor, inspirátor a propagátor poezie a "porodník" mnoha básníků posledního půl století, včetně Václava Hraběte a dalších, Mirek Kovářík.

Přidat nový příspěvek