Jak to bylo s osvobozením Prahy, potažmo s podílem Rudé armády na vítězství nad Německem

05.05.2020 16:39

Jak to bylo s osvobozením Prahy, potažmo s podílem Rudé armády na vítězství nad Německem

Druhou světovou válku, ani její konec nepamatuji. Skončila před 75 lety a já se narodil o několik let později.

Přesto o té době něco vím od pamětníků, od rodičů, z knih, ze školy, z dokumentů atd. Nikdo mne nebude balamutit.

Bydlel jsem na Pankráci a chodil jako školák stát čestnou stráž k pomníčkům padlých. Pro mnohé mé spolužáky to byli pomníčky jejich strýců a děděčků, ty pomníčky patřily i vlasovcům, kamuflovaným popiskem „neznámý bojovník“. Moje prateta nosila v Nuslích jídlo a pití Vlasovcům, kteří tam bojovali na straně povstalců. Můj dědeček byl vyznamenán po válce od generála Kutlvašera za pomoc, kterou poskytoval ukrýváním dvou důstojníků jeho štábu Alex po dobu války na jeho statku. Pamatuji si ještě, když v okolí Milína byly křížky na místech padlých vojáků poslední bitvy na evropském území okolo Slivice 11.5.1945,kříže jak katolické, tak rudoarmějské  pravoslavné. Teď mne napadá, že vlastně časové určení intervalu Druhé světové války v Evropě je od Hlivice (Gliwice) do Slivice. Jako dítě jsem si hrál s funkčními německými zbraněmi a municí, které jsme sbírali po lesích a stříleli s nimi po sobě blbci, neboť jsem na prázdniny jezdil do míst, kudy vedla demarkační čára rozdělující Čechy na sovětskou a americkou zonu, kde se jich prchající Němci zbavovali. Můj táta za povstání dělal průvodce džípu Novozelanďanů, kteří jeli řešit konflikt mezi esesáky a místními v Březnici. Věděl jsem o konkrétních našincích, kteří chodili do lesa vraždit a olupovat prchající německé dezertéry a civilisty a pak se vydávali za partyzány. Slyšel jsem o obětech náletů amerických hloubkařů na kolony prchajících Němců, které později vystřídaly oběti z řad opuštěnou kolonu rabujících místních Čechů. Slyšel jsem od očitých svědků o krutém zúčtování Rudoarmějců s dopadenými Vlasovci na křižovatce u Letů. Slyšel jsem o hromadných sebevraždách prchajících německých civilistů na Američany uzavřeném Podolském mostě. Zkrátka slyšel jsem toho dost od svědků a účastníků a viděl jsem dost důkazů, které jejich vyprávění potvrzovaly, abych si mohl závěry o konci Druhé světové války udělat sám.

Takže vím, jak to bylo s osvobozením Prahy i s ústřední rolí Rudé armády na vítězství nad nacistickým Německem a jeho spojenci. A kdo věří tomu, že Praha byla osvobozena díky Pražskému povstání a že Sovětský Svaz hrál při porážce fašismu a nacismu druhořadou roli, tak pro ty připojuji následný poučný klip:

https://www.youtube.com/watch?v=TjLCJKoot4U

Zdraví a přeje zdraví

Jirka B.

 

Diskusní téma: Jak to bylo s osvobozením Prahy, potažmo s podílem Rudé armády na vítězství nad Německem

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek