Držet hubu, držet krok?
Držet hubu, držet krok?
Napsal jsem článek o tom, co vím o letovském táboře. A myslím, že toho vím dost, jednak z vlastních vzpomínek, neboť jako dítě si pamatuji zbytky původního oplocení tábora a pamětní kříž, který byl po válce vztyčen na místě lágru, jednak jsem se o tento tábor od té doby zajímal, takže jsem měl příležitost si o něm povídat s pamětníky z řad mých příbuzných a tamějších známých již někdy v 60. letech. Nikoli tedy s internovanými v táboře, ale s těmi, kteří tenkrát žili v okolních vesnicích. Takže jsem se toho dozvěděl a pamatoval si dost, abych hned na začátku kauzy někdy v devadesátých letech mohl říci, že tábor nebyl na místě výkrmny vepřů. Také mohu říci, že tábor nebyl koncentrační v tom smyslu slova, v jakém ho v souvislosti s německým nacismem chápeme, natož aby byl záměrně vyhlazovací. A také si myslím, že tábor nebyl záležitost primárně česká, byl zřízen německou protektorátní správou Protektorátu Čechy a Morava, tedy zřizovatelem byla Velkoněmecká říše prostřednictvím německé protektorátní správy, české úřady byli provozovateli tábora a vykonavateli německých příkazů. Nejvyšší úroveň české protektorátní správy tábora měla nad sebou 4 nebo 5 úrovní řídících německých úřadů, které vydávali českým úřadům rozkazy. Takže z této hierarchie vyplývá vina na zřízení tohoto tábora, který byl zřízen nařízením na základě německých rasových zákonů, uplatňovaných Němci na územích pod jejich správou. Tato vina padá na nacistické Německo a pokud bychom chtěli vinu nacionalizovat, pak tedy na Němce. A pokud tedy má někdo nést za svoji vinu trest, pak jsou to hlavně Němci. Češi byli Němcům podřízeni a jejich vina byla snad v tom, že lépe, či hůře plnili německá nařízení. Ať každý za sebe posoudí, zda by se on v postavení exponovaných Čechů podvolil rozkazy a nařízení plnit, nebo zda by ve válečném stavu německé rozkazy a nařízení bojkotoval za cenu ohrožení své „svobody“ či života.
Nebylo-li by Němců, nebylo by 90% českých Cikánů zemřelo v průběhu II.světové války v Osvětimi, či jinde. A myslím si, že do Německa by měly směřovat i pohledávky ohledně sociálního a ekonomického odškodnění v této kauze.
A co se výkrmny vepřů týká, ta nebyla postavena Čechy záměrně na hrobech zemřelých v táboře, aby se záměrně ponížilo české cikánské etnikum a bagatelizovalo jeho utrpení. Někdy krátce po válce na místě tábora byl na památku vztyčen kříž. Že se od poloviny 40. let do poloviny 90. let o povědomí tábora, a to jak z řad české správy, tak ze strany přeživších a potomků zde internovaných, nestaral a nezajímal a kříž, jako připomínka utrpení zmizel, je fakt. Možná, že kdyby se povědomí o táboru udrželo, mohl se vepřín postavit jinde. Takto se zde postavil, ale opakuji, že areál výkrmny vepřů se se zaniklým areálem tábora překrývá jen malým cípem.
Celá aféra okolo tábora v Letech, a to včetně, nebo hlavně „bourání prasečáku“, je podle mého názoru uměle vyvolaná a směrovaná, není až tak motivována etickými a morálními záměry, ale záměry ekonomickými. Oběti letovského tábora jsou zde podle mne kýmsi hlavně zneužívány k jakýmsi politicko-ekonomickým hrátkám kohosi.
A proč název článku „Držet hubu, držet krok ?“.Po posledním článku na téma „Lety“ kdosi zaslal na telefon člena mé rodiny jakýsi nestandardní esemeskový vzkaz. Že by zastrašování? Asi bych měl zapomenout, co vím a držet hubu! V tom jsem ale už žil první půlku mého života. Že by to tu bylo zase?
Jirka B.
Diskusní téma: Držet hubu, držet krok?
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.