Dobrou zprávu já přináším Vám

19.12.2019 08:55

Dobrou zprávu já přináším Vám

Včera v tomto předvánočním čase jsem zažil něco, co by mohlo být zvěstováním příchodu lepších časů.

Při dopolední procházce se psem jsem po dlouhém čase uviděl něco, co mne naplnilo nadějí, že se možná časy mění k lepšímu.

Jdu a 18. prosince, sice za teplého takřka jarního počasí na vlhkém asfaltu silnice jsem po dlouhém čase, takřka po pěti letech, uviděl něco, v co už jsem ani nedoufal.

Přes silnici se plazila žížala!

Téma mizení žížal je u mne již zhruba desetiletí tématem, které mi jasně dává najevo, že stav životního prostředí není dobrý. Mnoho let jsem byl takřka jediným a mnohdy posmívaným předkladatelem tohoto nebezpečného procesu. Mizení žížal je součástí bludného kruhu, kdy v důsledku mizení žížal dochází k degradaci půdy, snižování její kvality a schopnosti zadržovat vodu, což vede k mizení žížal, což vede k degradaci půdy, snižování její kvality a schopnosti zadržovat vodu, což vede ….

V minulém roce jsem zaznamenal konečně sice dost opožděné, leč alarmující stejné sdělení odborníků.

Už několik let se snažím pomoci k zvýšení počtu žížal alespoň na našem pozemku. Pokud ještě bývaly žížaly po dešti na asfaltu, sbíral jsem je a v rámci své privátní mise „Zachraňte Julii!“ jsem je vracel na záhony, nebo v podzimním čase do tzv. Juliária, což byl kontejner se zeminou, listím, papírem, který jsem uložil v teple kotelny, pravidelně zavlažoval a umožňoval tak vegetovat žížalám kolektivně i přes zimu. Na jaře jsem vracel zachráněné jedince a jejich potomky na záhony. Pak nejméně pět minulých let jsem žížaly , a to ani po dešti, na asfaltu neviděl. Až včera.

I včera jsem žížalu z asfaltu sebral a v dlani donesl domů. Vyrobil jsem nové Juliárium, na záhoně vyryl ještě jednu žížalinu parťačku, aby měla společnost a už si obě hoví v kontejneru v teple kotelny. A teď se snažte, holky!

Je skoro mystické, že ve vánočním čase naděje pro mne svitla naděje i pro žížaly. A naděje pro žížaly znamená i naději pro lidstvo.

Nejsem až tak zanícený křesťan a nevěřím v geniálního dědu v bílém rouše, jak nám do knihy života zapisuje položky „má dáti“ a „dal“ a podle toho kádruje „ do nebíčka“, „do peklíčka“. Nepopírám význam křesťanství pro naši kulturu, ale myslím si, že o našem životě rozhoduje jakési jiné Univerzum, skládající se z mnoha do sebe se zapojujících procesů, jejichž jsme nepatrnou součástí. A nejen my, ale i žížaly. A mizení žížal je určité porušení provázaných procesů, které se, byť jako motýlí efekt, projeví na komfortu a existenci lidstva.

A tak to včerejší zjevení žížaly na asfaltu pro mne znamená naději i pro lidstvo.

I Vy chraňte Julie.

Jirka B.

 

Diskusní téma: Dobrou zprávu já přináším Vám

Žížalky

matka | 21.12.2019

A tož to su ráda, že je tu další člověk, který ví, že žížaly jsou potřebné. Ať Vás přibývá.
Tento autor také chová žížaly a občas o tom napíše: https://premyslcech.blog.cz/1909/zizaly-a-matoliny

My žížalám pomáháme pouze tím, že hnojíme tím, co vyprodukují zvířata v chlévě, králíkárně, slepice na dvoře,...a tak jsou na zahradě i na poli vidět.

I já přeji klidné Vánoce. Zdena M.

Dobrou zprávu já přináším Vám

Eva Matoušková | 19.12.2019

Ahoj Jirko,
i já ráda žížaly pozoruji. Jako malá holka jsem s tátou chodila na žížaly. Nacházeli jsme je pod kameny v lese, na louce. Jenže ty žížaly končily většinou jako návnada pro ryby.
Od té doby uplynulo mnoho let a dnes je žížal opravdu málo. Přemýšlela jsem o tom…..Nakonec jsem se rozhodla, že to tak nenechám! Rozhodla jsem se, že založím žížalí farmu, že budu vyrábět kvalitní žížalí hnojivo. Pořídila jsem si „kalifornské žížaly“. Množily se rychle, žraly rostlinné zbytky z kuchyně i obaly na vajíčka z kartónu, rozdrcené skořápky od vajíček aj.
Bylo hezké je pozorovat, jak se jim daří. Od podzimu do jara se mi doma v bytě 2+1 úspěšně množily. Krabice s žížalami už zabíraly více jak polovinu obýváku, leč výtěžek z hnojiva byl nulový….Vidina žížalí farmy se pomalu rozplynula….
Žížaly nakonec skončily na kompostu u našich známých, kteří byli úplně nadšeni z báječného hnojiva.
Takže doufejme, že si příroda poradí a my budeme nacházet žížal stále více.
Eva M.

Re: Dobrou zprávu já přináším Vám

Jirka B. | 19.12.2019

Ahoj Evo. Koukám, jak jsou ženy podnikavé. Chudá husopaska se vypracovala na majitelku restaurace s husími specialitami a na producentku výrobků z echt prachového peří, Ty na producentku žížalího hnojiva. Záslužná činnost, jen tě veřejnost nepochopila, neboť jsi předběhla dobu. Ale zlatá éra žížalího hnojiva a žížalího čaje, což je ta močka na dně kontejneru, určitě přijde. Mně jde spíše o žížaly jako takové. Takové, co dělají v zemině tunýlky, do kterých zatahují onu pověstnou biomasu, která humusem půdu obohatí a zároveň utemovanou zeminu nakypřují a umožňují prosakování vody skrzevá ty chodbičky do půdního profilu.. Být autoritářským despotou, celá republika je poseta plakáty a poutači s heslem: "Cíl 400 žížal na metr krychlový nejen splníme, ale i překročíme!". A k tomu by byl vymalován emblém akce, což by byla žížala Julie zvící velikosti anakondy, která je obtočena okolo násady rýče. Krásná představa.
Krásné Vánoce přeje
Jirka B.

Re: Re: Dobrou zprávu já přináším Vám

Eva Matoušková | 20.12.2019

Přeji též krásné Vánoce.
Eva M.

Přidat nový příspěvek