Čtyřicítka

01.07.2019 12:51

Čtyřicítka

Předminulé Vánoce jsem dostal coby dárek meteostanici. Letos v březnu jsem ji konečně nainstaloval a sleduji počasí v místě takřka vědecky.

Včera jsem viděl něco v našich krajích nevídaného. Teploměr ukázal na naší zahradě čtyřicítku.

Což o to, krátkodobě to vedro celkem snáším, ale co když se to stane v našich krajích normou?

Myslím, že je s tím potřeba něco dělat. Samozřejmě, že můžeme apelovat na politiky, ale pochybuji, že tato skupina převážně myšlenkově a skutkově impotentních lemplů s tím něco udělá, když motivace k jejich činnosti je limitována přežitím volebního období. Je potřeba, abychom se činili každý za sebe podle zásady „Zachraň se, kdo můžeš!“.

Je potřeba počítat s tím, že meteorologické hodnoty budou stále extrémnější. Teploty v létě vyšší, v zimě nižší, přechodná období jara a zimy stále kratší a nezřetelnější, srážky řidší a přívalovější.

Je jasné, že příroda si poroučet nedá, je potřeba se přizpůsobovat a kooperovat.

Nevím, nakolik jsou na vině emise. Pokud ano, emise jsou produktem konzumu. Omezme tedy konzum. Nekupujme si věci „na jedno použití“, necestujme napříč světem jen abychom se mohli holedbat, že „my v tom Ňujorku byli“, nekupujme jogurty, které cestovali napříč Evropou, a přitom lze mít stejné lokální, nekupujme zeleninu vypěstovanou kdesi v Keni, nechtějme tak, jako ta zlá Maruščina macecha, jahody v lednu.

Ano, snižujme svoji uhlíkovou stopu, ale také, a to jde daleko rychleji, zvyšujme svoji kyslíkovou stopu. Ozeleňujme, nesekejme zahrady a zelené plochy na pseudoanglické trávníky, nedávejme přednost kůrovci před zdravím jehličnanů do totální likvidace lesů. Hledejme a vysazujme nové rostliny, které budou lépe prosperovat v teplejším prostředí. Zeleň bude nejen snižovat koncentraci skleníkových plynů, ale produkovat více kyslíku. Zeleň také bude zlepšovat kvalitu půdy, regulovat odpar vody, stínit a regulovat výkyvy teploty v krajině.

Je třeba podporovat ty zemědělce (lesáky a rybáře), kteří hospodaří s úctou k půdě a krajině a potažmo nepodporovat ty, kteří půdu a krajinu plundrují.

Stejně důležitým faktorem, jako je půda, je i voda. Vzhledem ke klimatickým změnám je potřeba počítat s tím, že dodávky vody do krajiny nebudou plynulé, ale přívalové. Proto je potřeba přívalovou vodu v krajině v co největší míře zadržet a postupně ji do přírody vracet dle potřeby. Znamená to zvyšovat retenci vody půdou, což souvisí s obsahem organických látek v půdě. Znamená to pro běžného občana kompostovat, pro zemědělce chovat zvířectvo a produkovat slámu, hnůj a močůvku. Obé pak zapravovat do půdy. V této souvislosti si přihřeji polívčičku. Starejte se, aby v půdě byl dostatek žížal, které udržují správnou strukturu půdy, a to bez vedlejších nákladů.

Je potřeba také zvyšovat retenční schopnost krajiny. Ve velkém přehradami a poldry, v malém jímkami, zahradními jezírky, bazény, mokřady, do kterých jímáme jak dešťovou vodu, tak použitou pitnou vodu upravenou například kořenovou čističkou k dalšímu využití coby vody užitkové.

Je jasné, že jiné možnosti osobní angažovanosti v přizpůsobování se změnám klimatu mají lidé ve městech, či na vesnicích, obyvatelé bytovek, či rodinných domků, bezzemci, či majitelé pozemků.

Myslím si ale, že každý má příležitost si najít svůj způsob vyrovnání se s klimatickými změnami. Stačí tuto nutnost přijmout za své a brát vážně. Je potřeba myslet globálně a jednat lokálně. Jinak těžko přežijeme.

Jirka B.

 

Diskusní téma: Čtyřicítka

Původně jsem chtěl ve článku požádat a vyzvat čtenáře, aby sami přispěli náměty, jak se přizpůsobovat změnám klimatu

Jirka B. | 02.07.2019

Ale asi je to zbytečné, když diskuze je nulová a skoro všici se chovají podle častušky Ničevo něvížu, ničevo něslyšu, ničevo nikomu něskažu.
Škoda.

Re: Původně jsem chtěl ve článku požádat a vyzvat čtenáře, aby sami přispěli náměty, jak se přizpůsobovat změnám klimatu

Eva Matoušková | 02.07.2019

Ahoj Jirko, pořiď si bazén! Ja vižu, slyšu a skažu!

Re: Re: Původně jsem chtěl ve článku požádat a vyzvat čtenáře, aby sami přispěli náměty, jak se přizpůsobovat změnám klimatu

Jirka B. | 02.07.2019

Ahoj, bazén,Evo, máme. Dokonce jsem ho letos udržel průzračný, což se mi mnoho let nedařilo a ani přivolaní odborníci ho nedokázali udržet čirý, takže jak na gůglích, tak i našich leteckých mapách máme nejzelenější bazén ze všech(už aby byla aktualizace). Těší mne, že mne čteš a děkuji za příspěvek do diskuze. Poslední hospodský sraz jsem prošvihl, chystal jsem se v pátek a on byl ve čtvrtek, nebo tak nějak. Tak snad příště.Ahoj.

Re: Re: Re: Původně jsem chtěl ve článku požádat a vyzvat čtenáře, aby sami přispěli náměty, jak se přizpůsobovat změnám klimatu

Eva Matoušková | 03.07.2019

Klimatické podmínky mají vliv na naši mysl. Nic si z toho nedělej, já si taky občas pletu dny. A to fakt piju většinou jen vodu. Nebo že by věk? Ale ne, to ne, viď? :D

Re: Re: Re: Re: Původně jsem chtěl ve článku požádat a vyzvat čtenáře, aby sami přispěli náměty, jak se přizpůsobovat změnám klimatu

Jirka B. | 04.07.2019

No, že by to bylo věkem, to rozhodně ne. Vždyť za dva měsíce to bude jen nicotných 61 let, co nás 1. září posadili na začátku 1. třídy do jedné lavice.(A za dvě hodiny poté nás krutý osud roztrhnul, tebe do áčka a mně do béčka.).

Re: Re: Re: Re: Re: Původně jsem chtěl ve článku požádat a vyzvat čtenáře, aby sami přispěli náměty, jak se přizpůsobovat změnám klimatu

Eva Matoušková | 06.07.2019

Dodnes nevím, kdo to způsobil, že jsme nezůstali v jedné třídě. Nemáš potuchy?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Původně jsem chtěl ve článku požádat a vyzvat čtenáře, aby sami přispěli náměty, jak se přizpůsobovat změnám klimatu

Jirka B. | 09.07.2019

Myslím, že bylo rozhodnuto předem. Jen se nedostavila jedna z učitelek, a tak spojili dvě třídy na první školní den dohromady.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Původně jsem chtěl ve článku požádat a vyzvat čtenáře, aby sami přispěli náměty, jak se přizpůsobovat změnám klimatu

Eva Matoušková | 11.07.2019

Aha....Já jsem myslela, že tam byla jen jedna třída....Vzpomínám si, že jsem tě druhý den hledala, ale vedle mě posadili Jarmilku Bednaříkovou....Zlý osud....

Přidat nový příspěvek