Člověk mnohdá ani netuší, co má nad hlavou

14.04.2020 14:46

Člověk mnohdá ani netuší, co má nad hlavou.

„Kdyby koronaviry nebyly, tak jsem dnes moh´ kovat kobyly.“, zapěl jsem si dnes ráno, neboť kdyby nebylo karentény, měl jsem domluvenou čtrnáctidenní kovářskou praxi u jednoho hodného a šikovného uměleckého kováře tady ve vedlejší vesnici. Asi bych nekoval kobyly, ale pochytával základy toho umouněného řemesla. No, sešlo z toho. Tak snad jindy.

Ale teď k tomu nadpisu. Předevčírem jsem zaslechl takové zvláštní vrčení motorů nad hlavou a už jsem pátral po obloze. Měl jsem tušení a byla to ona. Lockheed L 10 Electra s imatrikulací OK CTB.

Jsme už skoro staří známí, za poslední tři roky jsem ji tu viděl už potřetí. A od prvního spatření, to bylo na Prvního máje 2017, kdy letěla do Zlína na oslavy Svátku práce a připomenout 80. výročí svého příletu z cesty Jana A. Bati kolem světa, je to moje favoritka.

Tentokrát se vracela z protikoronavirové mise, kdy tato stříbrná třiaosmdesátiletá dáma vezla dodávku ochrannách masek z domovského letiště Točná na letiště v Brně -Tuřanech pro brněnské zdravotníky.

O pár řádků výše jsem psal, že před třiaosmdesáti lety přilétla 1.5. 1937 do Zlína z cesty Jana A. Bati okolo světa. Nemohl jsem napsat, že se vrátila. Proč? Protože ze Zlína tenkrát na tu cestu kolem světa neodletěla. Jak je to možné? Holt je to letadlo s příběhem!

Jan A. Baťa se v polovině třicátých let rozhodl, že vybaví svoji firmu letadlem. Vyslal svého šéfpilota Jana Šerhanta do USA, aby se po nějakém vhodném poohlédl. Šerhant odcestoval do USA, kde vybral Lockheed L 10 Electra, dvoumotorový špičkový hit té doby a s ním 22.10.1936 po převozu lodí přes Atlantik přistál po letu z Gdyně ve Zlíně. Letadlu byla přidělena imatrikulační značka OK-CTA.

6.1.1937 odletěl s tímto letadlem a s posádkou Jan A.Baťa na obchodní cestu kolem světa. Když obchodní skupina v čele s Baťou cestovala po zemi napříč USA, 4.4. letoun přelétal ze San Francisca do Chicaga, kde měla na palubu letadla nastoupit obchodní skupina, posádka za soumraku ztratila spojení, za snížené viditelnosti nenašla letiště a pilot Šerhant nouzově přistál bez podvozku na hřišti uprostřed města. Letadlo bylo poškozeno a muselo do opravy, aby se později vrátilo do Zlína bez delegace, která pokračovala v cestě kolem světa v náhradní Elektře, kterou Jan A.Baťa promptně zakoupil a 16.4. 1937 převzal v Belcampu v USA. Dokonce tak promptně a urgentně, že vyfoukl letadlo, které bylo připravováno pro Amelii Erhardtovou, která musela počkat až na následovně vyrobený stroj. S tím pak podnikla svoji legendární cestu kolem světa, na které se v Tichomoří ztratila a tak vytvořila jednu z největších záhad 20. století. Ale to je jiná story.

S novou Elektrou, a to je ta, o které píšu, dokončil J.A.Baťa obchodní misi kolem světa a 1.5.1937 s ní přistál na letišti v Otrokovicích. Tato Baťova druhá Electra dostala imatrikulaci OK CTB.

Další dva roky létaly oba stroje pro firmu Baťa jak při exhibicích, tak i při obchodních misích nejen doma, ale i po Evropě, Africe a Asii.

Po obsazení ČSR Německem 15.3. 1939 byl stroj OK-CTA zabaven nacisty a odvezen do Německa, kde se ztratil.

Letoun s imatrikulací OK-CTB těsně před okupací 11.3. 1939 přeletěl s posádkou přes Polsko, Jugoslavii a Francii do Velké Britanie, kde byl do května využíván exilovou vládou.

V květnu přesunula firma Baťa letadlo na revizi, opravu a repasi do USA. Zhruba po roce prodal za 42 000 amerických dolarů letadlo Tomáš Baťa jr. Kanadskému královskému letectvu a letadlo sloužilo přes válku k výcviku a jako štábní letoun. V květnu 1946 bylo prohlášeno za přebytečné a prodáno do USA. Majitelé se střídali a většinou pronajímali letadlo leteckým společnostem. Několikrát havarovalo a bylo opraveno, naposledy bylo neznámou posádkou po přistání opuštěno poškozené na letišti v Laredu. Tam ho koupil sběratel historickýcj letadel dr. Almand z Texasu za cenu váhy kovového šrotu 7500 dolarů. Po několika letech vyjednávání se podařilo v roce 2010 tento ikonický stroj zakoupit panu Lukačovičovi a v roce 2015 vrátit zpět do Česka, kde zrekonstruovaná létá z letiště Točná.

Je báječné vidět a slyšet toto letadlo nad hlavou. A ještě báječnější to je, když znáte jeho historii.

https://www.youtube.com/watch?v=OGnE8gN3A1Q

Zdraví a přeje zdraví

Jirka B.

 

 

Diskusní téma: Člověk mnohdá ani netuší, co má nad hlavou

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek