A máme tu okurkovou sezónu?

24.06.2023 11:45

A máme tu okurkovou sezónu?

Nastává letní okurková sezóna? Jak doslova, tak přeneseně, tedy jako že se nic neděje?

No, ještě to tak není. Okurky teprve začínají kvést a vypadá to, že jestli je nezlikviduje přehršel slimáků, co se letos a zvláště v posledních dnech vyrojila,  bude úroda slušná. A co se událostí týká, tak je jich také dost.

Ale nechce se mi dnes psát ani o situaci okolo rusko-ukrajinského konfliktu, ani o katastrofě ponorky Titan na cestě k Titanicu. Budu psát o věcech bližších, tedy o tom, čím se nyní prakticky zabývám.

Asi nejpříjemnější je práce okolo bazénu. Již jsem psal o tom, jak jsem na začátku sezóny opravil rozbitý filtrační komplex. Zá pár korun jsem opravil to, co mi k výměně nabízeli bazénářské firmy za tisíce až destetitisíce. A filtrace funguje a ještě lépe, než v minulosti. Poté, co jsem opravil filtraci, shořelo krátce po záruce (!?) čerpadlo, ale i to jsem promptně koupil a vyměnil svépomocí, i když jsem pár tisíc musel zaplatit. A do třetice shořelo čerpadlo, které z naší kořenové čističky dělá krásné (no, spíše hezké) vodní zátiší s vodopádem a mlýnským kolem. Takže další výdaj.

Celé naše vodní hospodářství je docela složité, ale šetří spousty vody a zajišťuje nám na principu čištění použité šedé vody z domácnosti dostatek „technické“ vody k zalévání, doplňování bazénu a k dalším potřebám, takže s nějakými výdaji (a zároveň úsporami ekonomickými i ekologickými) se počítá.

Takže jak jsem psal, bazén letos slouží a voda v něm je opravdu krásně čistá. A to to vůbec nepřeháním s chemií. Po mnoha létech experimentování, kdy s čistotou vody byly docela problémy, se mi podařilo již pár let dozadu vypiplat vlastní systém ošetření vody v bazénu tak, že to s celkem malými náklady a malým chemickým zatížením dobře funguje. Inu znalosti, zkušenosti a dovednosti se zúročují.

Letos byl začátek sezóny takový chladnější, a i když jsme zvyklí se koupat ve vodě o teplotě i pod 20 stupňů, přemýšlel jsem nad nějakým solárním ohřevem. Nakonec jsem to vyřešil napojením hadice na jednu trysku a její vystavení na sluneční paprsky, což jsem vyřešil výrobou jakéhosi dřevěného „věšáku“, vystaveného slunci. Vše opět se zbytkového materiálu, který byl doma k dispozici. Nevypadá to nijak zvlášť příšerně a hlavně to i k mému „kupodivu“, funguje. Je to jen asi 15 metrů hadice, ale voda se průchodem tohoto zařízení ohřeje cca o 1,5 – 2 stupně. Což při průtoku okolo 9000 l/min už je znát a i v poměrně chladnějších dnech okolo dvacítky udrží teplotu vody v bazénu okolo 22 stupňů. A v minulých horkých dnech se voda vyhřála na 26. Fakt mne potěšilo, že jakási teoretická myšlenka našla poměrně jednoduchým a funkčním provedením uplatnění.

Je velmi příjemné mít možnost se vykoupat tehdy, kdy si to tělo žádá a kdy to potřebuje. A také je dobré, že si bazén užijeme nejen my, ale i naše vnoučata. Dvě vnučky se ve věku okolo čtyř let naučily v bazénu plavat a nyní se to celkem zdatně učí i ta třetí tříletá.

Nemyslím si vůbec, že by domácí bazény na zahradě byly neekologické žrouty vody a zdroje chemického znečištění. Naopak, myslím, že mohou být ekologickými zásobníky třeba druhotně použité vody a příjemným regulátorem mikroklimatu zahrady. A navíc příjemným sportovním, rekreačním a zábavným prvkem.

Jak tak koukám, sluníčko už prorazilo mraky, teplota stoupá, žena s vnučkou už v bazénu byly, až dopíši, půjdu si tam hupnout také.

Zdraví a přeje zdraví

Jirka B.

 

Diskusní téma: A máme tu okurkovou sezónu?

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek