Tak už se to láme

02.08.2023 10:52

Tak už se to láme

Je přelom července a srpna, prázdniny se lámou v polovině a školákům se to blíží. Je fakt, že mi to vadí méně, než před šedesáti léty, ale i já cítím blížící se podzim.

Před týdnem bylo svaté Anny. 109. výročí vypuknutí I.světové války. V souvislosti s tím doufám, že nevypukne ta v pořadí třetí, když je stále dost těch, co o to usilují.

Se svatou Annou se pojí i meteorologická pranostika „Svatá Anna – chladna z rána !“. Znamená to, že na svatou Annu se alespoň přes noc ochladí. Letos to u nás vyšlo pinktlich, noční teploty klesly z okolo 20 na 14 stupňů. Když jsem byl malý a trávil prázdniny na venkově, říkalo se také, že „Na svatou Annu nachcal jelen do vody.“. Asi nás děti to mělo odradit od koupání v řece z důvodu ochlazení vody. I to docela letos vyšlo, neboť teplota vody v bazénu klesla z 26 na okolo 20 stupňů. Ale nějak jsme si zvykli a koupeme se dál. Vymyslel jsem a vyrobil takový primitivní solární ohřívač vody, on docela funguje, takže se těch +- 20 stupňů udrží.

Vůbec se mi letos při hospodařením s vodou daří. Bazén jako křišťál, vody na zalévání je dost jak z kořenové čističky, tak z přirozených srážek. Je fakt, že srážky jsou nyní monzunově pravidelné a formou spíše průtrží, takže v zásobnících je plno. Nedávno byla průtrž taková, že se zahltilo potrubí před čističkou a začalo nám doma škrundat v odpadu v dřezu v kuchyni. Trochu mne to vyděsilo, ale pak zafungoval přepad u kalové nádoby čističkového systému a kalamitní voda přepadla do suchého poldru na zahradě a bylo po nebezpečí rizika vytopení. Na to, že jsem laik, vymyslel jsem a realizoval systém vodního hospodářství na pozemku dobře.

Okolo svaté Anny také obvykle vrcholí zahradní zavařovací a zpracovací sezóna. Není nad to, v případě potřeby vyjít na zahradu a samozásobit se. Začalo to rybízem, takže marmelády a šťávy, pak meruňky, jahody, nyní okurky, cukýnové zelí, všelijaké čalamády. Letos se mi na záhonech nějak nedaří, hodně toho ožrali plzáci a vše je nějak zpožděné. Ale zde funguje sousedská výpomoc, takže soused mne zachránil s úrodou fazolí a vyrovnává výkyvy v nakládačkách, takže domácí fruta jede na plné obrátky. Letos asi nebudou oblíbené cukýnové řezy, neboť oproti všem minulým letům je cukýn v důsledku plzáčích nájezdů málo a budu je šetřit na cukýnové zelí, takže využívám momentální přetlak salátovek a vyrábím všelijaké čalamády. Už jsem jednu sklenici domácí ochutnal a je skvělá. Druhá čeká v lednici, neboť se při zavařování „nechytla“ a dozrává předurčená ke konzumaci. Ještě čeká marmeláda z mirabelek, marmeláda a šťáva z vinné révy, pokud nechytne plíseň, povidla ze švestek a ještě určutě něco, na co jsem zapomněl.

Dost zapršelo a jsem zvědavý na houby. Zatím vůbec nic, ale jsem v naději, že už brzy. Jak u nás v remízku na zahradě, tak v lesích okolo. Už je na čase, sušené z loňska docházejí.

Možná, že moje zpověď může někomu připadat buransky zastaralá. Proč se s tím patlat, když na zahradě může být vybetonováno, nebo jen trávník, když se všecko dá koupit?! No, nemůžu si pomoci, nějak je to ve mně fylogeneticky zakódováno, já to považuji za normální a užitečné a baví mne to.

Zdraví a přeje zdraví

Jirka B.

 

 

Diskusní téma: Tak už se to láme

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek