Písničky z dob, kdy jsem toho měl více před sebou, než za sebou (3.pokračování)

08.12.2020 19:42

Písničky z dob, kdy jsem toho měl více před sebou, než za sebou (3.pokračování)

Někdy na přelomu let padesátých a šedesátých vládla u nás doba galošová.Opravdovým módním hitem byly takové gumové prezervativy na nohy zvané galoše, které se natahovaly přes obuv, u dětí většinou přes bačkorky, u dospělých patrně přes normální obuv, neboť si neumím představit, že se ženy, či muži v práci vyzuli a pracovní dobu trávili v domácích meltonkách.

Byl to opravdu nepostradatelný módní doplněk té doby, na galoše se stály fronty, pamatuji se, jak jsem stál s maminkou někdy v roce 1958 frontu v Domě módy na Václaváku a jak lidé od pultu odcházeli šťastní s galošemi v krabici od bot v náručí. Tehdy galoše měl takřka každý.

Galoší byly dva druhy. Jedny byly na zip vepředu na nártu a byly lemovány kožíškem, druhé byly s takovou skládací chlopní a ty se zapínaly velmi bolestivým stiskem druku na vnějším kotníku. Barva původních galoší byla šedá. A protože je nakonec měl každý, získala si tato obuv přezdívku „šedý mor“. Později byly galoše vyráběny i v barvě hnědé a černé. Některé vzory byly hladké, některé vrapované. Jako exkluzivní model byly do sortimentu zařazeny galoše krémově bílé, které byly nazývány “pařížanky“.

Proč o galoších píši? Protože doba galošová, zvláště její konec v prvních letech šedesátých se tak nějak kryl u nás s dobou čárlstonovou, s její druhou vlnou. Takže dnes vzpomenu pár charlestonů z té doby.

První bude veliký tehdejší hit Edity Štaubertové „Babičko, nauč mne charleston“.

Druhý, vlastně první pořadí ale Edita Štaubertová zpívala jiný čárlston „Charleston v pekle“ 

Teď trochu odbočím od čárlsonu k Editě Štaubertové. Myslím, že už není až tak v povědomí, tak připomenu její dva tehdy dost výrazné šlágry s přesahem do dnes. Prvním je česká verze americké country „Zlaté střevíčky“. 

K dalšímu Editinu šlágru mám osobní, velmi hořkou a ulpívající vzpomínku. Jedná se o vzpomínku pouťovou. Matějská pouť se v Praze v letech mého mládí několikrát stěhovala a tak se v jednom období mezi Dejvicemi a Fučíkárnou na pár let ocitla na pankrácké Bitevní (nyní Vítězné) pláni. Jako čerstvý týnejdžr, možná, že ještě ani ne, jsem se tam ztláskal cukrovou vatou a šel jsem na řetízkáč, který, když se roztočil, tak mi neudělal dobře. A tak jsem se točil a zvracel a zvracel a točil, kdo se v okolí neschoval, toho jsem poblil a k tomu mi kolísavě, jak jsem se přibližoval a zase vzdaloval pouťovému amplionu, zpívala Edita Štaubertová píseň „Dominiku“. Do smrti na to, jak mi bylo zle, nezapomenu! 

V klipu této písně, kterou v originále nazpívala belgická jeptiška s tragickým osudem Luc Gabrielle, sice zpívá Edita Štaubertová, ale exhibuje Jana Pavlová, kterou jistě znáte ze „Starců na chmelu“.

Vzpomínku na Editu Štaubertovou dnes zakončím, abych nekončil eklhaft historkou, dalším jejím hitem, tedy šlágrem, jak se tenkrát říkalo, písničkou „Náhodou“  .

Ale dosti bylo vzpomínání na Editu Š. Vrátím se zpět k dalšímu charlestonu té doby. Byl jím remake amerického charlestonu „Yes, sir. That´s my baby“ otextovaného V+W pro jejich Vest pocket revue z roku 1927 a v roce 1961 nahraného orchestrem Karla Vlacha a nazpívaného dvojicí Šašek a Vostřel s názvem „Že se nestydíte“. 

No a to už zase evokuje vzpomínky na divadlo Rokoko a jeho hudební éru ve vrcholných letech šedesátých.

Takže snad o té někdy něco někdy příště.

A dnes už je čas na konec vzpomínání na dobu a na písničky času galošového, kdy jsme si vyvaklávali kotníky nejen nošením nepevné obuvi, ale i záměrným vikláním kotníků v rytmu charlestonu.

Zdraví a přeje zdraví

Jirka B.

P.S. Byl bych rád, kdybyste podpořili mou paměť v diskuzi. Víte snad někdo, co nosili dospělí do galoší a o kolik čísel musely být galoše větší, aby se tam noha obutá v čemsi vešla?

 

Diskusní téma: Písničky z dob, kdy jsem toho měl více před sebou, než za sebou (3.pokračování)

Také nevím,

NULI | 11.12.2020

co nosili mí rodiče v galoších. tedy - maminka, Táta jako lesák nosil gumáky. A bohužel se už mnoho let nemám koho zeptat. NULI
P.S. Nevím, zda jste zaznamenal, že na blogu iDnesu má své příspěvky poměrně nově Honza Marek, Kanada.

Re: Také nevím,

Jirka B. | 11.12.2020

Děkuji, paní Nuli, za návštěvu mých stránek a za reakci na ně. Také děkuji za upozornění na aktivity Honzy Marka na blogu i-dnes. Blog i-dnes občasně a selektivně navštěvuji, takže o aktivitách Honzy Marka a také některých dalších autorů z BigBlogeru Lidovek vím, ale aktivnímu autorství tam se vyhýbám, neboť bych tam stejně dlouho nevydržel a admini by mne vyhodili stejně jako na několika předešlých prostorech a do diskuze se zapojovat nechci, nejen proto, že to vyžaduje registraci a také bych byl brzy z této komunity exkomunikován pro nekompatibilnost názorů s hlavním proudem, ale i dostával bych se do sporů s jednotlivými blogery, včetně Honzy Marka. Honzy Marka si i nadále vážím a pokud jste s ním ve spojení, vyřiďte mu, že rituál vzpomínkového házení kamení do Sázavy v Poříčí se vzpomínkou na něho dodržuji dosud a kamení do řeky létá několikrát za rok i v Městečku a Nespekách. On už bude vědět, "vo co go"
Zdraví a přeje zdraví Jirka B..

Re: Re: Také nevím,

NULI | 11.12.2020

Děkuji, vyřídím, o kamení mi Honza vyprávěl, setkávali jsme se každoročně i s jeho paní v Praze, jednou i v Městečku. Ale letos poprvé ne. Píšeme si celou tu doba, občasně.

Písničky z dob, kdy jsem toho měl více před sebou, než za sebou (3.pokračování) Více zde: https://karel-blog.webnode.cz/news/pisnicky-z-dob-kdy-jsem-toho-mel-vice-pred-sebou-nez-za-sebou-3-pokracovani/

Eva Matoušková | 10.12.2020

Jiřko,
já si na galoše pamatuji, měla jsem ty “pařížanky“….A také si pamatuji na to, jak jsme se klouzali na klouzačce na cestě směrem k Reitknechtce. Jsem přesvědčená, že ses tam klouzal se mnou! Takový malý kopeček, ale nám se zdála tenkrát ta klouzačka dost velká. Měla jsem galoše a takovou nepromokavou kombinézu, klouzali jsme se jen tak po zadku a byla to velká legrace! Ty galoše byly úžasné a ta kombinéza také, neboť když jsem to doma ze sebe sundala, nemusela jsem se převlékat a bačkorky jsem si mohla nechat na nožkách, všechno bylo suché a teplé.
Ale vůbec si nepamatuji, že by galoše nosili moji rodiče….Fakt ro tedy nevím….
Písničky z dob charlestonu byly skvělé a je legrační, že ti k tvé těžké chvilce na řetízkáči hráli písničku "Dominiku". V té době to byla má nejoblíbenější a ráda jsem si jí zpívala a patřičně při ní tancovala a dělala velmi výrazné grimasy…! V té době jsem už bydlela Na bitevní pláni a na pouti jsem trávila všechen volný čas. Chodila jsem totiž s kamarádkou každý den krmit, hřebelcovat a starat se o zvířata. Jednalo se o oslíka (jmenoval se Honza), o poníka (jmenovala se Jiskra) a o velblouda (jmenovala se Sumatra). Dodnes si pamatuji ta jména, neboť pro mne to byl silný zážitek. Za odměnu jsme se mohli vozit na zvířátkách zadarmo….
Miluji atmosféru Matějských poutí….a tak posílám jednu pouťovou:
https://www.youtube.com/watch?v=j_jc65UFVX4
Měj se pěkně a zase něco skvělého napiš!
Zdravím! Eva

Re: Písničky z dob, kdy jsem toho měl více před sebou, než za sebou (3.pokračování) Více zde: https://karel-blog.webnode.cz/news/pisnicky-z-dob-kdy-jsem-toho-mel-vice-pred-sebou-nez-za-sebou-3-pokracovani/

Jirka B. | 11.12.2020

Děkuji za přečtení a odkaz na pouťovou písničku. Co se klouzání týká, je to pravděpodobné, neboť onen kout okolo cesty na Raitknechtku bylo moje každodenní Eldorádo. Chceš-li ona místa spatřit "v původním znění", otevři si odkaz, kde je uvidíš. Je to blog o starém Pankráci a ten mrňous v kočárku jsem já (i za Vaším barákem) a stojící také se ségrou u torza houpačky vedle té klouzačky.
www.periferieprahy.cz/pankrac/ostatni.htm

Re: Re: Písničky z dob, kdy jsem toho měl více před sebou, než za sebou (3.pokračování) Více zde: https://karel-blog.webnode.cz/news/pisnicky-z-dob-kdy-jsem-toho-mel-vice-pred-sebou-nez-za-sebou-3-pokracovani/

Eva Matoušková | 13.12.2020

Moc děkuji...to byla fakt skvělá expozice do let minulých. Hodně zajímavé, některé záběry byly i překvapivé...Ještě jednou, díky Jirko a přeju pohodovou třetí adventní neděli.
Zdraví Eva

Přidat nový příspěvek