Druhý život

07.06.2023 11:55

Druhý život

„Nešlo by nějak vykrýt tenhle pohled!?“ pravila před pár dny má žena a ukázala směrem, kde máme uložené palivo na zimu. Je fakt, že v úzké soutce mezi opěrnou zdí s plotem k sousedovi a zadní stěnou zahradního domečku, který slouží jako sklad všeho možného potřebného, mám dřevo, které je poměrně úhledně naskládané podle zdi do hranice, ale také tam mám uložené vyrobené papírové brikety a nářadí na jejich výrobu a to už tak úhledně nevypadá. Domluvili jsme se, že soutku uzavřu takovým stínícím závěsem z prken, který bude imitovat plůtek.

V podstatě jednoduchá záležitost. Pár prken, nějaké vruty, nějaká barva na natření, osm hmoždiněk, osm větších vrutů, lať na výrobu závěsů. A pak nářadí, tedy vrtačku s vrtáky, pilu, svěrky, metr, tužku, pravý vingl. Buch, buch, natřít a zavěsit.

A teď už o tom druhém životě. Mohl jsem se sebrat a jet to všechno nakoupit do nejbližšího hobby marketu, nebo se ponořit do hlubin našich skladovacích prostor a pohledat, co se dá použít z uložených a odložených zbytků. Ponořil jsem se. A hle! Pět prken potřebné délky a šířky jsem našel položené na trámech domečku. Dva potřebné svlaky taky. Zbytek střešní latě na výrobu závěsů jsem našel v hraničce zbytků latí . Zbytek staré barvy z loňska, kdy jsme opravovali plot byl v garáži, dva druhy potřebných vrutů tamtéž. Vidiové vrtáky a vrtačka, stejně jako pila patří ke standardní výbavě domu. Nakonec bylo potřeba koupit jen hmoždinky potřebného průměru a délky. Takže materiál v hodnotě k tisícovce jsem schrastil za pár desetikorun za hmoždinky. Takže  buch, buch, natřel a zavěsil. A hned tem pohled je kultivovanější.

A nejde jen o úsporu peněz. Miluji příležitosti dávat věcem zdánlivě nepotřebným a neupotřebitelným druhý život. Jednak mne baví vymýšlet a hledat pro staré věci nové využití, jednak je mi líto plýtvání.

Letošní zimu, ještě větší měrou než tu loňskou, jsme ušetřili dost plynu tím, že jsem přes léto z papíru, který se dostane do naší domácnosti, lisoval papírové brikety, kterými jsem vytápěl asi pětinu našeho domu z krbových kamen. Co 3 kila briket, to jeden kubík plynu. Nejen úspora peněz, ale i životního prostředí. A to, kromě briket využívám k topení v krbovách kamnech i dřevo z ořezaných větví stromů ze zahrady. Mohlo by se to zdát zanedbatelné, ale není. Odpadní dřevo se promění na teplo a ještě se při tom uklidí zahrada.

Stejně tak část vody, která se požívá v našem domě, je zpětně odváděna, přečišťována v kořenové čističce a jímána a využívána k zálivce na zahradě a k plnění bazénu. Už několik let jsem nemusel k těmto účelům použít pitnou vodu z vodovodu. Opět druhý život vody, úspora jak finanční, tak ekologická.

Když už jsme u toho bazénu. Máme ho asi 30 let. Samozřejmě, že léta už se na něm projevují. Letos, když jsem chtěl vyměnit ve filtrační nádobě písek, zůstala mi při manipulaci v ruce jedna trubka, která byla původně přivařena a přilepena k takové filtrační růžici. Malér! Jel jsem do jednoho z bazénových servisů a tam mne ujistili, že náhradní díl už se nevyrábí, opravit to nejde a že budu muset koupit celou filtrační soustavu novou. Tedy náklady v hodnotě cca přes  10 000 Kč. Zkoušel jsem dál a jinde, kde mi sdělili, že možná by ten díl šel obstarat, ale bez záruky a s nevratnou zálohou okolo 2 500 Kč. Tak jsem si řekl, že to zkusím opravit sám. Pokonzultoval jsem v jiném hobby marketu s ochotnou prodavačkou, našli jsme pár trubek, redukcí a lepidel, koupil zboží v ceně asi 200 Kč a doma jsem se s vydatnou pomocí manželky (tady mi to podrž) pustil do práce. Nejsem žádný renomovaný kutil, ale během dvou dnů jsem filtr vyčistil, opravil a repasoval a zapojil do systému. Dvě stovky náklady na materiál a dva dny práce. Filtr filtruje jako divý. Úspora okolo 10 000 Kč a využití původního zařízení prodloužením jeho životnosti o dalších pár let.

Je ještě spousta různých dalších možností, jak dávat věcem druhý život. Letos jsem například s výhodou používal místo květináčků na předpěstování sazeniček upravených krabic od trvanlivého mléka. Příští rok je budu využívat opět, osvědčilo se.

Nebo už několik let používám slitý použitý kuchyňský olej po čištění a filtraci k výrobě mýdla, pracího gelu a na mazání řetězů motorových pil. O mýdlo i gel je, vzhledem k jejich mimořádným schopnostech mydlit a odstraňovat špínu, velký zájem.

Samozřejmě, že způsobů návratu nejrůznějších materiálů k druhému životu, je spousta. A člověk nemusí být ekologista a skrblík, aby využíval odpad k jeho návratu v podobě potřebností. Stačí, když člověk myslí a jedná s ohledem na životní prostředí, je šetrný a má úctu k přrodě a lidské práci.

Budu rád, když v diskuzi uvedete další příklady druhého života běžných matriálů kolem nás.

Zdraví a přeje zdraví

Jirka B.

 

Diskusní téma: Druhý život

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek