Alfa? Ne. Omega!

22.11.2020 14:50

Alfa? Ne. Omega!

V červnu roku 1975 jsem promoval. V červenci jsem měl poslední prázdniny a 1.srpna jsem nastoupil do zubní ordinace v Čelákovicích, abych tam získával první profesionální zkušenosti a odevzdával první profesionální výkony. Bylo to dost drsné, neb všichni stomatologové v místě i okolí využili mé přítomnosti a vzali si dovolené. A tak jsem tam ten měsíc plaval, jak jsem uměl, ale asi jsem docela uměl, protože jsem nějak proplul.

Měsíc proto, že bylo vysoce pravděpodobné, že budu od září povolán na rok základní vojenské služby. Někdy po týdnu jsem našel ve schránce výzvu k vyzvednutí si povolávacího rozkazu na poště v Nuslích. Když jsem přišel na poštu, ptala se mne paní na přepážce, kam že ten povolávák čekám a já „s humorem“ odpověděl, že na to, jakou mám smůlu, tak to budou Košice, neboť ještě dál jsem si už nic nedovedl představit. No a když jsem obálku otevřel, tak to byly Košice.

Druhý den se do ordinace dostavila slečna s bolestí prořezávající se osmičky. Studentka z Košic, onoho času na brigádě v mrazírnách v Mochově. Když jsem se jí svěřil, že budu za měsíc v Košicích „na vojančině“, nabídla mi, abych se někdy za ní, až budu rmútný, zastavil.

A tak jsem se za ní, už coby slobodník absolvent, t.č. rozkazom zubný lekár na útvarovej ošetrovni při Vysokej vojenskej leteckej škole majora Kukoreliho, ulica Rampová, Košice, po čase zastavil. Já měl kamaráda, ona sestřenici a tak jsme tam spolu ten rok kamarádili. Kdo očekává nějaké pikantnosti, či love story, bude zklamán, nic takového se nekonalo.

Tak proč o tom píšu: Košice byly kosmopolitní město, kde žili dohromady Slováci, Češi, Maďaři, Cikáni, Židé, Němci, Rumuni, Rusíni a možná, že přísušníci dalších národností, v celkem přijatelné shodě. Tedy většinou.

Zajímavé postavení měli Maďaři. Dost z nich se vymezovalo oproti Slovákům, kteří se mnohdy naopak snažili budit nenápadně nápadný dojem, že jsou vlastně Maďaři. Předstírali maďarský přízvuk, používali maďarská slova, konzumovali maďarské zboží, pamatuji se například na cigarety Fecské a pašovanou maďarskou Coca Colu a poslouchali maďarskou muziku z rádia, či desek.

Ve foru byl maďarský big beat, hlavně v podání skupin Lokomotiv GT, Scorpio a Omega. Dodnes si pamatuji např. obal elpíčka Lokomotiv GT s obrázkem mašinky, stejně tak desky škorpionů, či omegy, které trůnily na čestných místech v prodejnách gramodesek ve městě.

Tyto skupiny byly jedny z mála skupin tzv. východního bloku, jejichž muzika překročila hranice nejen k nám, ale i hranice „železné opony“.

Nebyla to sice hudba, která by byla mou srdeční, ale dala se poslouchat. Dokonce i v maďarštině. A tak jsem ji ten rok, který jsem na vojně v Košicích prožil, poslouchal.

No, posuďte sami:

Tak trochu do country Skorpio - Így szólt hozzám a dédapám ( To mi říkal můj děda)

Nebo něco od Lokomotiv GT- Álomarcú lány (Dívka s tváří snů) 

A teď, proč to vlastně píšu: Nějak ty tři skupiny, tedy Skorpio, Lokomotiv GT a Omega patřili k mému ročnímu pobytu v Košicích. Tak nějak si spojuji tu dobu s těmito kapelami a tyto kapely s touto dobou. V minulém týdnu dva hráči z kapely Omega pánové Lászó Benkö a Tamás Mihály zemřeli.

Když jsem si tu zprávu přečetl, vzpomněl jsem si nejen na ty kapely, ale i na tu dobu v Košicích.

Tak a teď se pohodlně posadím, pustím si od Omegy jinou dívku, tedy Dívku s perlami ve vlasech Omega -Gyöngyhajú lány  a budu vzpomínat.

Zdraví a přeje zdraví

Jirka B.

 

Diskusní téma: Alfa? Ne. Omega!

Alfa? Ne. Omega!

Eva Matoušková | 23.11.2020

Jirko, úžasný!
Tvoje vzpomínání na Košice mi připomnělo můj příběh.
V sedmdesátých letech jsme byli letním vandrem na Slovensku. Měli jsme smůlu na počasí, několik dní lilo jako z konve. Nízké Tatry, Žiarská dolina, Roháče, Vysoké tatry….Nakonec jsme doputovali do Košic. Déšť neustával a tak jsme se s pocitem děsného ponížení ubytovali v tamním hotelu… Po procházce v dešti krásnými Košicemi a nevěda, co si počíti, šli jsme do tamního kina, kde zrovna dávali český film…! Zdálo se, že to byl začátek lepších dnů, neboť pršelo méně a my jsme dále putovali po Slovensku. Navštívili jsme mj. Gombaseckou jeskyni a prožili hodně deštivého dobrodružství. Počasí nám na Slovensku fakt moc nepřálo a tak jsme se vrátili do Čech, poblíž Lipnice nad Sázavou. Vítala nás modrá obloha, slunce pálilo a vedro k zalknutí…
Dorazili jsme na naše místečko v lese u studánky, tekl tam rakový potok, byl tam velký rybník na koupání s molem. Vykoupali jsme se, lehli jsme si na molo a spali a spali. Probudili jsme se za tmy. Měli jsme původně v plánu, že večer půjdeme do hospůdky. Na pivko jsme nešli ani druhý, ani třetí den. Byli jsme příšerně oteklí, rudí, skoro jsme neviděli, asi i horečku jsme měli. Zůstali jsme tedy v lese, sbírali lesní plody, jedli konzervy, ulovili jsme si pár raků, pili vodu ze studánky….Čtvrtý den už jsme byli jakž takž schopni jít na to pivko….
Měj se pěkně!
Zdraví Eva

Re: Alfa? Ne. Omega!

Jirka B. | 23.11.2020

Ahoj, Evo. Díky za přečtení a reakci. Košice nebyly špatné místo na "válčení". Jen to bylo dvanáct hodin vlakem domů a dvanáct hodin po "vopušťáku" zpátky vlakem, který personálně připomínal vlaky někde na divokém východě, či západě, takže jsem po opušťácích, které bych mohl mít tak dva do měsíce ani neprahl. Jinak jsem se nedozvěděl, proč jsem byl zrovna tam, na východ se dávali politicky nespolehliví, k letectvu politicky spolehliví, k tomu mne, i když jsem složil důstojnické zkoušky, nepovyšovali, neboť jsem nebyl v SSM a navíc jsem měl typicky nevojenské vystupování.
Jinak Košice byly charakteristické větrným počasím, silný vítr foukal stále, takže pokud bylo třeba náledí a foukalo mírně silněji, než bylo zvykem, poháněl nás vítr v našich dlouhých a širokých vojenských mantlech v exteriérech jako surfy na Zemplínskej Šíravě.
Vojna to nebyla věru zlá, naučil jsem se cizí jazyk a za pár dní jsem hovoril po slovensky, či spíše hútoril, nebo rečil po východňarsku , aniž bych vnímal právě používaný jazyk. Možná právě proto jsem dosud nějak podvědomě nevzal na vědomí rozdělení Československa a nepovažuji Slovensko za cizinu.
Zdraví Jirka

Přidat nový příspěvek